11/16/2014

Moda i makijaż w Wersalu (Barok i Rokoko)

Hej. Dzisiaj po roku przerwy powracam do pisania artykułów z dziedziny mody, historii mody, obyczajów oraz makijażu. Wszelkie notki będę pojawiać się nieregularnie oraz niechronologicznie. Zapraszam zainteresowanych do czytania. 


Znacząca zmiana w kulturze nastąpiła we Francji, gdzie główne ośrodki sztuki i mody przeniosły się z Paryża do Wersalu. Było to miejsce, gdzie powstawała nowa burżuazja, wyznaczająca nie tylko gusta polityczne, ale także te obyczajowe docierając do klas średnich. Jedną z ważniejszych postaci "świata mody" owego czasu i ikoną Rokoko była kochanka króla Ludwika XV Madame Pompadour. Uwielbiała ona pastelowe kolory oraz kwiatowe wzory. W późniejszym okresie wzorem dla wszystkich dam dworu stała się sama królowa Maria Antonina razem ze swoją krawcową (a nawet określając współcześnie stylistką) Rose Bertin, które słynęły z ekstrawagancji i przepychu. 

Obraz przedstawiający Madame Pompadour w zielonej sukni misternie ozdobionej różyczkami i kokardami. Warto też zwrócić uwagę na podkreślone policzki na obrazie :)

Ówcześni projektanci mody zyskali bardzo duży wpływ w tym okresie. Wielu zamożnych ludzi chciało wyglądać zgodnie z panującymi kanonami w modzie, która już wtedy zaczęła się szybko zmieniać. Co chwilę pojawiały się nowe nowinki, a bogactwo wyznaczało podążanie za nimi. Pojawiły się już także broszury i magazyny mody. Po rewolucji francuskiej przemysł modowy zacznie rozkwitać w Anglii. Jednak sentyment do Paryża i Wersalu zawsze będzie obecny. Dlatego wielu późniejszych projektantów będzie migrować do francuskiej stolicy jak np. Charles Frederick Worth

Maria Antonina

Moda zaczęła się rozwijać po śmierci Ludwika XIV. Za jego czasów panował sztywny ceremoniał i określone zasady, co miało ogromny wpływ na sztukę i życie codzienne (Polecam wam film Król Tańczy, w którym widać ogromną różnicę w modzie za rządów Króla Słońce - Ludwika XIV w porównaniu do późniejszych lat). Około 1720 roku narodził się nowy styl Rokoko - czyli finezja, lekkość, wyrafinowanie i zmysłowość. Dworzanie zaczęli urządzać z przepychem bale, maskarady oraz wieczory spotkań towarzyskich i gier. Panie chętnie zaczęły podkreślać swoją urodę za pomocą różnych kosmetyków. 

  Pantofelki Marii Antoniny z filmy Sofii Coppoli

Panie nosiły suknie dopasowane w tali, wydekoltowane, a z czasem zaczęto używać specjalnych obręcz noszonych pod spódnicą. Nadawano im specjalny kształt rozszerzając boki sukni. Ewoluowało to od swobodnej sukni do szerokiej po bokach. Wygląd ówczesnej damy dopełniała także odpowiednia fryzura - peruka, najpierw niska, a potem coraz wyższa, układana na drucianym stelażu, z puklami opadającymi na ramiona i bogato zdobiona kwiatami, piórami, czy drogocennymi kamieniami, jaką lansowała Maria Antonia. 


Styl Rokoko był pełen sprzeczności począwszy jasnych kolorów i ciężkich materiałach, ekstrawagancji, ale zarazem poszukiwaniem lekkości i prostoty. Pełen przepychu i bogactwa krył pod swoją warstwą jeszcze wiele sprzeczności, które przeszły do historii obyczajów jako ewenement. Jaki? Bogaty Wersal, wyznaczający kanony mody i obyczajów, z bogatymi pomieszczeniami, ogrodami nie posiadał ani jednej łazienki i toalety! To właśnie w tym czasie lekarze odradzali kąpieli w wodzie, twierdząc, że sprzyjają one wielu chorobom. Dlatego poranna toaleta pań i panów ograniczała się tylko do nakładania grubych warstw pudru i zraszania ciała perfumami. Makijaż tego okresu był mocny, gdyż miał za zadanie ukrywać wszelkie znamiona i niedoskonałości. Podstawowy zabieg kąpielowy polegał na umoczeniu koniuszków palców w wodzie różanej. Nawet fryzury i peruki obficie pudrowano. Kiedy peruki doszły do monstrualnych rozmiarów, na głowach dam budowano konstrukcje składające się z włosów własnych i sztucznych, z piór, klejnotów, koronek, tiulu, figurek i innych ozdób. Taka fryzura była niezwykle pracochłonna i bardzo kosztowna. Starano się więc jak najdłużej utrzymać ją niezburzoną. Po pewnym czasie nieściągania takich konstrukcji panie narzekały nie tylko na wszy, ale i inne insekty. Używano drapaków i młoteczków. 

Maria Antonina

Cera musiała być nienaganna i porcelanowa. Kobiety pudrowały swoją twarz, malowały oczy używając pastelowych cieni. Podkreślano także policzki za pomocą różu i malowano wyraziście usta (nawet czerwienią) niejednokrotnie je zmniejszając. Aby tuszować różne znamiona na twarzy przyklejano specjalne muszki, które miały rozmaite kształty począwszy od kropek aż do małych karet, zwierzątek itd. Mężczyźni także pudrowali sobie twarz, a panie dodatkowo szyje, dekolt i dłonie. Stosowano puder nie tylko jako środek upiększający, ale i tuszujący brud!  

Kristen Dunst jako Maria Antonia w filmie Soffi Coppoli

Z filmu Niebezpieczne Związki

Współczesna inspiracja

I na koniec ślub w stylu rokoko :) 
Jak zawsze czekam na wasze komentarze. Oczywiście mam pomysły na kolejne notki :) 
Jeśli chcecie dłuższe notki - też dajcie znać :) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz